Video ei ole enää täysin ajantasalla, mutta toivottavasti pidät siitä!


Roolipelaaminen on vuorovaikutteista tarinankirjoittamista. Jokainen pelaaja kirjoittaa omalla vuorollaan lyhyen tekstipätkän omalla hahmollaan: kertoo mitä se tekee, missä se on ja mitä se puhuu tai ajattelee. Jokainen pelaaja reagoi omalla hahmollaan muiden teksteihin. Lyhyistä teksteistä syntyy tilannekokonaisuus, mitä kutsutaan ”peliksi”. Kun hahmot lähtevät pois toistensa seurasta, on peli saatu päätökseen eli se on loppunut. Roolipelaamisen ideana on luoda omalle hahmolle elämä: se luo suhteita muihin hahmoihin, toteuttaa omia tavoitteitaan ja seikkailee roolipelin maailmassa. Roolipelit ovat kehittävä harrastus ja rentouttava ajanviete, missä saadaan uusia ystäviä ja hyviä nauruja.




Miten chatissa pelataan?

Chatissa pelataan hyvin samaan tapaan, kuin foorumiroolipeleissä. Ainoa ero on että pelaaminen tapahtuu aina online-tilassa ja pelit tulee aina lopettaa (eli hahmo ohjata pois paikalta) ennen kuin itse poistuu paikalta. Jos peliä ei lopeteta, se jää takaumaksi. Takauma tarkoittaa peliä, mitä jatketaan myöhemmin sovittuna ajankohtana (esim. ”Hei, voisimmeko pelata pelin pois huomenna illalla? Täytyisi mennä jo nukkumaan.”). Yhden tekstipätkän eli roolin kirjoittamiseen käytetään noin 10-15min aikaa tai enemmän jos pelaaja tarvitsee. Pelin voi aloittaa kysymällä chatissa peliseuraa tai laittamalla aloitusroolin chattiin ilman kysymistä – mikä ei tosin takaa varmuudella seuraa. Jokaisella peliin osaan ottavalla pelaajalla on oma vuoronsa kirjoittaa. Kuka tahansa voi osallistua menossa oleviin peleihin ilman erillistä sopimista, mikä mahdollistaa yllätykset ja juonenkäänteet. Chatpelissä juonenkehitys ja tapahtumat liikkuvat suhteellisen nopeasti riippuen itse pelaajista: tapahtumat ovat mielenkiintoisia, yllätyksellisiä ja hahmojen elämä voi saada täyskäännöksen vain yhden illan aikana. Chatpelissä roolit ovat pituudeltaan noin 200 sanasta alkaen aina tuhansiin sanoihin, riippuen pelitilanteesta, pelaajamäärästä ja pelin sisällöstä. Roolin pituutta ei ole rajoitettu.



Zingerissä pelitapahtumia EI sovita etukäteen, kuten monissa foorumipeleissä on tapana. Zingerin kaikki tapahtumat ovat yllätyksellisiä. Pelaajat eivät etsi tai sovi hahmolleen kumppania, ystäviä tai vihollisia. Hahmojen juonia ei pohdita yhdessä eikä sovita taistelun lopputulosta. Mikäli hahmosi haluaa saada juoneensa mukaan toisen hahmon, et saa lähestyä toista pelaajaa ehdotusmielessä. Sinun täytyy pelata hahmosi haluamasi hahmon seuraan ja pelissä houkutella toinen hahmo osaksi juonta. Peli kulkee eteenpäin täysin hahmojen voimalla, eivätkä pelaajat saa suunnitella pelejä etukäteen.




Miten rooli kirjoitetaan?

Rooli/roolaus tarkoittaa peliviestiä.
Rooli kirjoitetaan aina menneessä aikamuodossa eli imperfektissä.
Kertoja on poikkeuksetta hän-kertoja. Ei minä-kertoja.
Kirjoita aina kirjakielellä. Hahmon puheosuudet voivat olla osittain puhekieltä, mutta ei voimakkaasti.
Vältä slangisanoja, koska ne voidaan ymmärtää väärin. On tärkeää että jokainen pelaaja ymmärtää roolin sisällön.
Roolin tulee olla suomen kieltä lukuunottamatta esimerkiksi pieniä humoristisia sanoja kertojan osuudessa, kuten "yay". Hahmot eivät saa käyttää lainkaan puheosuuksissa muun kielisiä sanoja.
Roolin suositeltu pituus on noin 200 sanaa tai enemmän. Älä kuitenkaan stressaa pituudesta - on ihan ymmärrettävää, että joskus haluaa pelata lyhyillä rooleilla.

Pelaajilla voi olla eri tyylejä kirjoittamisessa. Toiset kirjoittavat pitkiä rooleja ja kuvailevat paljon, toiset lyhyitä mutta täynnä asiaa olevia rooleja. Lyhyt rooli ei automaattisesti tarkoita tylsää roolia, vaan se voi olla täynnä erittäin tärkeitä seikkoja. Zingerissä pyritään aina kirjoittamaan noin 200 sanan rooleja tai pidempiä. Jos roolistasi on tulossa lyhyt, voit lisätä siihen kuvauksia ja pieniä huomioita hahmostasi tai ympäristöstä. Voit lisätä rooliisi myös yllätyksellisiä tapahtumia, kuten karhun hyökkäyksen tai yskäkohtauksen hahmollasi. Toisella on varmasti ihmettelemistä, jos hahmosi alkaa äkkiä yskiä ja huitomaan tai pyörtyy dramaattisesti keskelle niittyä.

On tärkeää, että roolissa esiintyvät oikeat asiat. Roolin kirjoittaminen on hyvin vapaamuotoista: jotkut keskittyvät konkreettisiin asioihin, jotkut käsittelevät hyvin syvällisesti hahmonsa ajatuksia. Voit eläytyä hahmoon voimakkaasti ja kirjoittaa sen tunnetiloista pitkää tekstiä tai pyrkiä edistymään pelissä tehokkaasti tekemällä paljon itsellesi asettamia tavoitteita.

Vältä voimakkaiden sanojen käyttöä kertojan osuudessa! Kertojan osuudessa on hyvä olla suhteellisen neutraali. Jos kertojan osuudessa vastapelaajan hahmoa nimitellään, arvostellaan tai tuomitaan, se voidaan helposti tulkita väärin. Vastapelaajasi voi ajatella, että sinä pelaajana haukut hänen hahmoaan, vaikka näin ei olisi (eikä saakkaan olla). Pidä kertojan osuus ja hahmon ajatukset aina selkeästi erillään. Älä tee roolista hyökkäävää, vaikka hahmosi olisikin provosoitunut.

Roolista on hyvä löytyä ainakin nämä asiat: missä hahmosi sillä hetkellä on, mitä se tekee, minne se on menossa ja millä fiiliksellä se on. Jos hahmollasi on tuoreita haavoja tai sen fyysisessä kunnossa on tapahtunut muuta merkittävää, niistä on hyvä mainita roolissa.




Autohittaus

Autohittaus on sitä, kun liikutat toisen hahmoa ilman lupaa tai et anna toiselle mahdollisuutta väistää esimerkiksi hyökkäystä. Autohittaus on kiellettyä pelissä.
Jokainen pelaaja voi määrätä vain oman hahmonsa aikeista etkä voi mielivaltaisesti päättää, mitä muiden hahmot tekevät tai sanovat.
Joskus pelaajat voivat antaa luvan autohittaamiseen, esim. "Voit autohitata hahmot takaisin luolalle". Tällöin voit kirjoittaa rooliisi luvan kanssa, että molemmat hahmot palasivat luolalle. Voit myös kysyä lupaa autohittaamiseen tämän kaltaisissa, neutraaleissa tilanteissa.
Taistelutilanteessa tai romanttisissa aikeissa pelaaja ei voi autohitata edes luvan kanssa toista hahmoa.

Taistelussa voit jossitella ja käyttää konditionaalia (ehtolauseita) autohittauksen välttämiseksi:
* Jos Musti pääsisi tarpeeksi lähelle pakoon juoksevaa Rekkua, se iskisi hampaansa toisen niskaan. Jos Rekku kuitenkin ehtisi väistää nopean liikkeen, Musti tyytyisi vain jahtaamaan ja katsomaan, lähtikö Rekku varmasti pois lauman reviiriltä. *

Tällä tavalla roolisi ei ole ehdoton, etkä aja vastapelaajaa nurkkaan.




Munchaus

Munchaus tarkoittaa hahmon voittamattomana pitämistä tai toisten iskujen loputonta väistämistä. Munchaus on kiellettyä.
Hahmosi ei voi vältellä jokaista iskua, vaan joskus siihenkin on osuttava.
Hyvä nyrkkisääntö on, että vähintään yhden vastapelaajan antamista iskuvaihtoehdoista on osuttava hahmoosi (jokaisessa roolissa).
Jos haluat tehdä iskuja toiseen hahmoon, sinun hahmosi on myös otettava osumaa toisesta hahmosta. Älä oleta, että vastapelaaja haluaa sinun iskujesi osuvan, jos itse välttelet hänen iskujaan.
Jos hahmosi väistelee iskuja jatkuvasti, saatat pian huomata vastapelaajan turhautumisen, mikä johtaa yleensä siihen että myös vastapelaaja aloittaa munchaamisen. Tätä kierrettä on vältettävä ja siksi on tärkeää, ettei kukaan munchaa.
Kaikki tekevät joskus virheitä ja epäonnistuvat, oli kyse sitten metsästämisestä tai taistelusta.
Munchaus voi myös tarkoittaa sitä, ettei hahmosi haavoitu saamistaan iskuista. Jos hahmoosi osuu isku, muista myös huomioida se hahmon liikkeissä ja toimintakyvyssä.
Hahmon säkäkorkeus ei määritä sen fyysistä voimaa. Matalampi hahmo voi olla voimakkaampi, kuin korkea. Kyse on hahmon rakenteesta, lihasmassasta ja mihin iskut kohdistaa. Hahmo, jolla on löysä ja paksu nahka, ei välttämättä koe vahinkoa yhtä paljon kuin hahmo, jonka nahka on ohutta ja kropan myönteistä.

Munchaus on tulkinnanvaraista eikä sitä aina ole helppo huomata. Valvojat puuttuvat tilanteisiin missä näyttää siltä, että toinen hahmo munchaa eikä taistele reilusti. Muista, että taistelun on tarkoitus edetä ja johtaa johonkin. Jos molemmat hahmot vain väistävät iskuja, ette koskaan saa peliä loppuun ja pian kaikkia alkaa kyllästyttää. Zingerin hahmot eivät ole Hopeanuoli-hahmoja, vaan ne haavoittuvat ja jokainen isku vaikuttaa niiden toimintakykyyn. Voit mielessäsi kuvitella, miltä omaan hahmoosi kohdistetut iskut tuntuisivat tosielämässä: miltä tuntuisi, jos koira purisi korvaasi tai hyökkäisi käteesi? Hyödynnä tällaista ajattelua myös pelissä.

Zinger on hyvin hahmoystävällinen roolipeli. Hahmoja ei kuole usein ja pyrimme pitämään pelin tällaisena. Mikäli olet tottunut roolipelaamaan "karummin", niin pyydämme sinua pehmentämään pelitapaasi Zingerissä. Älä tapa hahmoja huviksesi tai ilman painavaa syytä. Jos hahmosi haluaa rangaista toista, se voi tehdä sen muullakin tavalla, kuin surmaamalla. Zingerissä ei katsota hyvällä perinteisiä "pahishahmoja", jotka pyrkivät pönkittämään omaa egoaan tappamalla tai vahingoittamalla muita epäloogisin perustein. On töykeää vastapelaajia kohtaan yrittää nostaa itseään "pelätyn pelaajan jalustalle" tällaisilla hahmoilla. Kukaan ei halua pelata hahmon kanssa, jonka ainoa tavoite on vahingoittaa ja tappaa.

Tästä huolimatta Zingerissä ei ole sääntöä hahmojen tappamista koskien. Hahmosi voi kuolla, vaikka et antaisi siihen lupaa. Jos hahmosi kuolee pelissä, sinulla ei ole oikeutta suuttua asiasta. Peli on vain peliä, eikä hahmon kuoleminen ole henkilökohtaista.




Metapelaus

Metapelaus tarkoittaa sitä, että hahmosi tietää asioita joita sille ei ole edes kerrottu.
Hahmosi ei voi tietää muiden hahmojen nimiä etukäteen, eikä se tiedä mitä muut ajattelevat siitä, ellei joku kerro.
Jos toisen hahmo juonittelee omaa hahmoasi vastaan, ei hahmosi voi tietää siitä, eikä se siis voi valmistautua tulevaan.
Lyhyesti sanottuna, hahmosi ei tiedä samoja asioita kuin sinä pelaajana.
Metapelaaminen on kiellettyä ja töykeää muita pelaajia kohtaan. Metapelaaminen vie roolipelaamisesta pohjan ja mielenkiinnon.

On parempi pelata varman päälle: hahmosi ei välttämättä tiedä, jos joku valehtelee sille. Se ei voi arvata, onko ystävä juuri nyt pulassa. Hahmosi ei tiedä jos sen kumppani pettää sitä. Muista että peli on aina vain peliä, on vain jännittävää jos hahmosi ei ole selvillä kaikesta tapahtuneesta.

Zinger 2010-2017
Sivujen materiaali © Liviatar, Moppe, Ams
Kunnioitathan tekijöiden vaivannäköä - älä kopioi