Video ei ole enää täysin ajantasalla, mutta toivottavasti pidät siitä!


Roolipelaaminen on vuorovaikutteista tarinankirjoittamista. Jokainen pelaaja kirjoittaa omalla vuorollaan lyhyen tekstipätkän omalla hahmollaan: kertoo mitä se tekee, missä se on ja mitä se puhuu tai ajattelee. Jokainen pelaaja reagoi omalla hahmollaan muiden teksteihin. Lyhyistä teksteistä syntyy tilannekokonaisuus, mitä kutsutaan ”peliksi”. Kun hahmot lähtevät pois toistensa seurasta, on peli saatu päätökseen eli se on loppunut. Roolipelaamisen ideana on luoda omalle hahmolle elämä: se luo suhteita muihin hahmoihin, toteuttaa omia tavoitteitaan ja seikkailee roolipelin maailmassa. Roolipelit ovat kehittävä harrastus ja rentouttava ajanviete, missä saadaan uusia ystäviä ja hyviä nauruja.
Miten chatissa pelataan?

Chatissa pelataan hyvin samaan tapaan, kuin foorumiroolipeleissä. Ainoa ero on että pelaaminen tapahtuu aina online-tilassa ja pelit tulee aina lopettaa (eli hahmo ohjata pois paikalta) ennen kuin itse poistuu paikalta. Jos peliä ei lopeteta, se jää takaumaksi. Takauma tarkoittaa peliä, mitä jatketaan myöhemmin sovittuna ajankohtana (esim. ”Hei, voisimmeko pelata pelin pois huomenna illalla? Täytyisi mennä jo nukkumaan.”). Yhden tekstipätkän eli roolin kirjoittamiseen käytetään noin 10-15min aikaa tai enemmän jos pelaaja tarvitsee. Pelin voi aloittaa kysymällä chatissa peliseuraa tai laittamalla aloitusroolin chattiin ilman kysymistä – mikä ei tosin takaa varmuudella seuraa. Jokaisella peliin osaan ottavalla pelaajalla on oma vuoronsa kirjoittaa. Kuka tahansa voi osallistua menossa oleviin peleihin ilman erillistä sopimista, mikä mahdollistaa yllätykset ja juonenkäänteet. Chatpelissä juonenkehitys ja tapahtumat liikkuvat suhteellisen nopeasti riippuen itse pelaajista: tapahtumat ovat mielenkiintoisia, yllätyksellisiä ja hahmojen elämä voi saada täyskäännöksen vain yhden illan aikana.


Zingerissä pelitapahtumia EI sovita etukäteen. Ei sovita kuka voittaa taistelun, ei sovita kumppaneita, ei sovita ystäviä, eikä muutakaan. Kaikki roolipelin tapahtumat ovat yllätyksellisiä.

Miten rooli kirjoitetaan?

  Imperfektissä

  Hän-kertojalla

  Kirjakielellä

  Ei preesensissä

  Ei minä-kertojalla

  Ei puhekielellä

Rooli/roolaus tarkoittaa peliviestiä. Rooli kirjoitetaan aina menneessä aikamuodossa eli imperfektissä. Kertoja on hän-kertoja ja teksti aina kirjakieltä. Älä kirjoita roolia puhekielessä, minä-kertojalla tai preesensissä.

Pelaajilla voi olla eri tyylejä kirjoittamisessa. Toiset kirjoittavat pitkiä rooleja ja kuvailevat paljon, toiset lyhyitä mutta täynnä asiaa olevia rooleja. Lyhyt rooli ei automaattisesti tarkoita tylsää roolia, vaan se voi olla täynnä erittäin tärkeitä seikkoja. Zingerissä pyritään aina kirjoittamaan vähintään muutaman rivin rooleja. Jos roolistasi on tulossa lyhyt, voit lisätä siihen kuvauksia ja pieniä huomioita hahmostasi tai ympäristöstä. Voit lisätä rooliisi myös yllätyksellisiä tapahtumia, kuten karhun hyökkäyksen tai yskäkohtauksen hahmollasi. Toisella on varmasti ihmettelemistä, jos hahmosi alkaa äkkiä yskiä ja huitomaan tai pyörtyy dramaattisesti keskelle niittyä.

On tärkeää, että roolissa esiintyvät oikeat asiat. Roolin kirjoittaminen on hyvin vapaamuotoista: jotkut keskittyvät konkreettisiin asioihin, jotkut käsittelevät hyvin syvällisesti hahmonsa ajatuksia. Voit eläytyä hahmoon voimakkaasti ja kirjoittaa sen tunnetiloista pitkää tekstiä tai pyrkiä edistymään pelissä tehokkaasti tekemällä paljon itsellesi asettamia tavoitteita.

 Roolista on hyvä löytyä ainakin nämä asiat: missä hahmosi sillä hetkellä on, mitä se tekee, minne se on menossa ja millä fiiliksellä se on. Jos   hahmollasi on tuoreita haavoja tai sen fyysisessä kunnossa on tapahtunut muuta merkittävää, niistä on hyvä mainita roolissa.


Autohittaus

Autohittaus on sitä, kun liikutat toisen hahmoa ilman lupaa tai et anna toiselle mahdollisuutta väistää esimerkiksi hyökkäystä. Jokainen pelaaja voi määrätä vain oman hahmonsa aikeista, etkä voi mielivaltaisesti päättää, mitä muiden hahmot tekevät. Taistelussa voit jossitella ja käyttää konditionaalia (ehtolauseita) autohittauksen välttämiseksi:

 *Jos Musti pääsisi tarpeeksi lähelle pakoon juoksevaa Rekkua, se iskisi hampaansa toisen niskaan. Jos Rekku kuitenkin ehtisi väistää nopean   liikkeen, Musti tyytyisi vain jahtaamaan ja katsomaan, lähtikö Rekku varmasti pois lauman reviiriltä.*

Tällä tavalla roolisi ei ole ehdoton, etkä aja vastapelaajaa nurkkaan. Autohittaus eli toisen hahmon liikuttaminen ilman lupaa, on siis kiellettyä.


Munchaus

Munchaus tarkoittaa hahmon voittamattomana pitämistä tai toisten iskujen loputonta väistämistä. Kaikki tekevät joskus virheitä ja epäonnistuvat, oli kyse sitten metsästämisestä tai taistelusta. Hahmosi ei voi vältellä jokaista iskua, vaan joskus siihenkin on osuttava. Hyvä nyrkkisääntö on, että vähintään yhden vastapelaajan antamista iskuvaihtoehdoista on osuttava hahmoosi. Jos hahmosi väistelee iskuja jatkuvasti, saatat pian huomata vastapelaajan turhautumisen, mikä johtaa yleensä siihen että myös vastapelaaja aloittaa munchaamisen. Munchaaminen on kiellettyä. Älä pidä hahmoasi ylivoimaisena tai parhaana.


Metapelaus

Metapelaus tarkoittaa sitä, että hahmosi tietää asioita joita sille ei ole edes kerrottu. Hahmosi ei voi tietää muiden hahmojen nimiä etukäteen, eikä se tiedä mitä muut ajattelevat siitä, ellei joku kerro. Jos toisen hahmo juonittelee omaa hahmoasi vastaan, ei hahmosi voi tietää siitä eikä se siis voi valmistautua tulevaan. Lyhyesti sanottuna, hahmosi ei tiedä samoja asioita kuin sinä pelaajana. Metapelaaminen on kiellettyä ja vieläpä töykeää muita pelaajia kohtaan.

 On parempi pelata varman päälle: hahmosi ei välttämättä tiedä, jos joku valehtelee sille. Se ei voi arvata, onko ystävä juuri nyt pulassa. Hahmosi ei  tiedä jos sen kumppani pettää sitä.

Zinger 2010-2017
Sivujen materiaali © Liviatar, Moppe, Ams
Kunnioitathan tekijöiden vaivannäköä - älä kopioi