❖ PELIMAAILMA

Zingerin maailmassa on voimakkaasti esillä yliluonnollisuus ja inhimillisyys. Hahmot voivat saada yliluonnollisia esineitä käyttöönsä tai ne voivat valmistaa hyötytavaroita itselleen ja muille. Zingerin pelimaailman tyyli ei ole mahtaileva, vaan alkukantainen. Hahmojen valmistamat esineet eivät ole täydellisiä ja hahmot elävät luonnon armoilla, hyödyntäen luonnon antimia askareissaan. Hahmot ovat inhimillistettyjä ja ne voivat rajatuissa määrin valmistaa ihmismaailman esineitä.


❖ HAHMOT

• Zingerin hahmot ovat aina koiria (ei susia, ei koirasusia, ei kojootteja).
• Zingerin hahmot näyttävät lähes täysin tosielämän koirilta.
• Hahmoilla ei ole elementtejä, magiaa, vaatteita, koruja (vain sallitut tietynlaiset korut), lävistyksiä, siipiä, aseita, sarvia, rauta- tai luujalkoja, ylimääräisiä raajoja, harjaksia/hiuksia tai kaulapantoja. Vain ja ainoastaan Zingerin omat amuletit, pelissä hankitut luu-/kivikorut sekä viittamaiset turkikset ovat sallittuja.
• Hahmojen turkeissa ei ole sateenkaaren värejä. Silmät sen sijaan voivat olla esim. violetit tai punaiset.
• Hahmojen turkeissa ei ole symboleita (esim. sydämiä).
• Hahmot eivät hypi puissa (kuten esimerkiksi Hopeanuoli).
• NPC-hahmoja ei ole olemassa (et voi itse luoda hahmollesi kumppania).

Jokaiselle hahmolle kirjoitetaan oma esittely. Esittelyssä on perustiedot, suhteet, ulkonäkö, luonne ja menneisyys. Ulkonäkö, luonne ja menneisyys ovat aina yli 100 sanaa pitkiä kuvauksia. Esittely ei siis ole muutaman lauseen mittainen. Jos olet ennen pelannut hahmoilla, joiden luonne kuvaillaan muutamilla adjektiiveilla, niin varaudu kirjoittamaan yhtenäinen, pidempi luonnekuvaus. Hahmo luodaan vasta liittymisen jälkeen foorumille.

Valvojat tarkistavat jokaisen hahmon, ennen kuin niillä saa roolipelata.


❖ AMULETIT JA MINITAIDOT

• Amuletit ovat hyvin voimakkaita koruja, jotka tuovat kantajalleen yliluonnollisia voimia.
• Amuletteja on monia erilaisia, esimerkiksi vesipeto, muodonmuuttaja, koonmuuttaja, matkija ja hallitsija (sekä muitakin!).
• Jokaisella amuletilla on oma voimansa. Amuletin väri kertoo, mitä erikoisvoimaa se edustaa. Jokaisella voimalla on oma värinsä.
• Amuletit ovat harvinaisia ja niitä yritetään silloin tällöin varastaa muilta hahmoilta.
• Amuletissa on kaksi tasoa: perustaso ja kehittyneempi taitotaso. Taitotaso pitää opetella erikseen.
• Kun hahmosi omistaa amuletin, se kohoaa samalla kastijärjestelmässä ylöspäin.
• Amuletin voi löytää pelistä (erikseen ilmoitetut pelitapahtumat) tai sen voi varastaa toiselta hahmolta.
• Zingerissä on niin sanotusti "tavallisia amuletteja", mutta myös ainutlaatuisia, hyvin erikoisia amuletteja. Mitä kameleonttiamuletti mahtaa tehdä?
• Suuramuletti on Zingerin voimakkain amuletti. Niitä on vain yksi kappale. Suuramuletilla hahmo voi luoda lisää amuletteja.

• Minitaidot ovat pieniä taitoja, joita hahmosi voi oppia muilta hahmoilta. Minitaidon osaamiseen ei tarvitse amulettia.
• Minitaito ei koskaan aseta hahmoa ylivoimaiseen asemaan pelissä. Se ei siis ole taistelu- tai puolustuskeino.
• Zingerin minitaitoja ovat tällä hetkellä alkoholin valmistus, teen valmistus, polttomerkkien tekeminen ja käsityöt.
• Alkoholin valmistuksella hahmo osaa valmistaa päihdyttävää juomaa, joka on erityisen suosittua Zingerin vuotuisissa talvi- ja kesäpäivän juhlissa. Myös laumat yrittävät toisinaan saada rentouttavaa juomaa omaan käyttöönsä tekemällä kauppasopimuksia valmistajan kanssa tai kiristämällä.
• Teen valmistuksella hahmo osaa valmistaa hyvänmakuista, jopa elitististä juomaa esimerkiksi nokkosista ja tuoreista havunneulasista. Tee ei ole vielä tunnettua Zingerissä.
• Polttomerkkien tekijät osaavat polttaa iholle erilaisia kuvioita. Polttomerkit voivat olla kulttuurinen tai kauneusihanteellinen asia. Myös jotkut laumat merkitsevät jäsenensä polttomerkillä varmistaakseen uskollisuuden.
• Käsityöt ovat laaja ja vaativa minitaito. Käsityöläiset ovat arvostettuja ja niillä on paljon kauppamahdollisuuksia Zingerissä. Käsityöläiset osaavat valmistaa erilaisia hyöty- ja koriste-esineitä: kulhot, korit, korut (korvakorut, vartalokorut, kaulakorut, kallokorut jne.), kukkaseppeleet, soljet, nahkapussukat, savipullot ja niin edelleen.


❖ KASTIJÄRJESTELMÄ

• Kastijärjestelmä on vanha, syrjivä järjestelmä, jolla pyrittiin hallitsemaan koiria Zingerissä.
• Jokainen hahmo kuuluu automaattisesti järjestelmään.
• Järjestelmässä on neljä kastia: ylhäisö, alhaiso, rahvaat ja saastat.
• Ylhäisöön kuuluvat hahmot, jotka omistavat amuletin ja ovat opetelleet amuletin korkeimman tason, eli taitotason.
• Alhaisoon kuuluvat hahmot, jotka omistavat amuletin, mutta eivät osaa taitotasoa.
• Rahvaat ovat hahmoja, jotka eivät omista amulettia lainkaan.
• Saastat ovat kahden eri kastisen hahmon jälkeläisiä. Saastat eivät voi koskaan kohota järjestelmässä, vaikka omistaisivat amuletteja.
• Kastijärjestelmä kieltää, ettei kaksi eri kastista hahmoa saa hankkia jälkikasvua. Jos rahvas ja alhaison edustaja saavat jälkeläisiä, ne leimataan saastoiksi järjestelmässä.
• Jos kaksi saman kastista hahmoa saavat jälkeläisiä, ne perivät vanhempiensa kastin. Eli jos kaksi alhaison edustajaa saavat jälkikasvua, myös pennut ovat alhaisoa, vaikka eivät omistaisi amulettia. Pennut perivät kastin, eivätkä voi koskaan pudota järjestelmässä synnyinkastiaan alemmas.

Nykyään suurin osa Zingerin hahmoista eivät välitä kasteista tai anna niiden vaikuttaa puolisovalintoihin. Vielä kuitenkin löytyy hahmoja, jotka pitävät kasteja suuressa arvossa. Hahmot eivät välttämättä halveksu alempiarvoisia, mutta eivät ainakaan suostu ottamaan puolisokseen alemman kastin edustajia. Pelaaja voi itse päättää, kunnioittaako hahmo kasteja vai ei.


❖ YLILUONNOLLISET HAHMOT

• Zingerissä on kolme yliluonnollista hahmoa, jotka omistavat salaperäisiä voimia: Amulettikauris, Unohtumaton ja Kradeus.
• Nämä hahmot osallistuvat peliin vain erikoistilanteissa tai pelitapahtumissa. Vain valvojat voivat pelata niillä.
• Yliluonnolliset hahmot ovat voimakkaampia kuin pelaajien koirahahmot. Ne eivät kuitenkaan koskaan osallistu peliin puolueellisesti tai aiheuta suoraa haittaa yksittäisen pelaajan hahmolle.
• Zingerin suuret pelitapahtumat ovat usein kytköksissä yliluonnollisten hahmojen tekoihin.
• Tällä hetkellä (syksy 2017) pelitapahtumat seuraavat uusimman hahmon, Kradeuksen, saapumista Zingeriin.

• Amulettikauris omistaa Zingerin suuramuletin ja satunnaisesti luo uusia amuletteja saarelle (pelitapahtumat).
• Hahmot voivat surmata kauriin ja varastaa suuramuletin. Jos suuramuletin laittaa kerran kaulaan, sitä ei enää voi ottaa pois kaulasta ilman, että amuletti haihtuu ja katoaa ilmaan.
• Amulettikauris herää aina takaisin henkiin, kun suuramuletti nostetaan pois hahmon kaulalta. Kauris syntyy aina jonnekin osaa Zingeriä suuramuletti kaulassaan.
• Tällä hetkellä Amulettikauris on elossa ja suuramuletti kauriksen kaulassa.

• Unohtumaton oli ensimmäinen Zingeriin saapunut koira monia vuosikymmeniä sitten. Nykyään Unohtumaton elää Zingerin henkimaailmassa henkiolentona.
• Unohtumaton oli Zingerin ensimmäisen lauman johtaja. "Suuri lauma" koostui kaikista saaren koirista.
• Tällä hetkellä Unohtumaton on Zingerin voimakkain olento. Sen voimien rajoja ei vielä tunneta.
• Unohtumaton on tunnettu harkitsevana johtajana, isällisenä ja huolehtivaisena. Viime aikojen tapahtumien seurauksena Unohtumattoman hyväntahtoisuudesta ei enää olla varmoja.

• Kradeus oli entisaikojen Kapinallislauman yksi kolmesta johtajasta. Se surmattiin muiden johtajien tavoin Suuren lauman voittaessa Kapinalliset. Kuka tahansa voi huomata Kradeuksen brutaalisti revityn kurkun, josta kuolemankin jälkeen tihkuu mustaa nestettä.
• Kradeuksen sielu on musta, joten se ei ole henki. Henget ovat aina valkoisia ja kalmat mustia.
• Toistaiseksi Kradeuksesta ei vielä tiedetä mitään: Kradeus ei ole osoittanut erikoisia merkkejä, mutta se huokuu erilaista yliluonnollista energiaa ja tunnetta, kuin Unohtumaton.
• Kradeus tunnettiin aikoinaan manipuloivana, älykkäänä ja hyvin karismaattisena johtajana.
• Pelaajien kesken Kradeus on saanut lempinimen "Kradde".


❖ HENKIMAAILMA

• Henkimaailma on Zingerin saaren alapuolella, maan alla sijaitseva sokkelomainen maailma, missä henget asuvat.
• Henkimaailmaan päätyvät kaikki Zingerin kuolleet hahmot.
• Kuolleella hahmolla voi pelata henkenä erityisessä pelitapahtumassa: Henget nousevat. Jos hahmolla on jäänyt jotain kesken elämässään, pelaaja voi saattaa asian loppuun tapahtuman aikana.
• Henget ovat aina valkoisia, eikä niiden ulkonäöstä erota yksityiskohtia. Ne hehkuvat ja voivat osittain leijua. Jos henki on musta, sitä kutsutaan kalmaksi.
• Henkiä on kahdenlaisia: rauhallisia henkiä ja tuskaisia henkiä. Rauhalliset henget ovat kokeneet arvokkaan kuoleman (esim. vanhuus). Tuskaiset henget on surmattu julmasti.
• Rauhalliset henget liikkuvat normaalisti ja toisinaan välttelevät elävien hahmojen seuraa. Tuskaiset henget ryömivät, huutavat ja pyrkivät "hakemaan apua" ikuisiin kipuihinsa eläviltä.
• Henkimaailman alapuolella on pimeä maailma, minne vain harvat joutuvat: Kadotus.
• Kadotuksessa ei asu tavallisia henkiä, vaan kalmoja. Kalmat ovat mustia sielultaan ja tunnetaan karmivista tavoistaan.
• Joskus pelitapahtumissa kalmat saapuvat elävien pariin ja jopa riivaavat elävien kehoja.
• Unohtumaton on henki ja asuu Henkimaailmassa. Kradeus on kalma, joka asui ennen Kadotuksessa, mutta liikkuu nykyään elävien parissa.
• Elävä hahmo ei voi mennä Henkimaailmaan tai Kadotukseen, ellei se osaa erikoislaatuista "Unohtumattoman taitoa".